WOM Gorzów Wlkp. - Realizacja działań
Od stycznia 2013 trwają bezpłatne szkolenia dla nauczycieli województwa lubuskiego
W ramach projektu od stycznia 2013 trwają bezpłatne szkolenia dla nauczycieli województwa lubuskiego:
- Komputer w edukacji wczesnoszkolnej (40 godz.) – szkolenie skierowane jest do nauczycieli nauczania wczesnoszkolnego;
- Multimedia w dydaktyce(40 godz.) – szkolenie skierowane jest do nauczycieliwszystkich przedmiotów na każdym poziomie edukacji (szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne).
Szkolenia kończą się uzyskaniem Europejskiego Certyfikatu Kompetencji Informatycznych (ECCC).
Zajęcia prowadzone są przez doświadczonych szkoleniowców, w grupach 10-osobowych, w dni powszednie, w godzinach popołudniowych (po 4 godziny zajęć) oraz w soboty (8 godzin zajęć).
Szkolenia w pierwszym kwartale br. realizowane były w następujących grupach:
- szkolenie Multimedia w dydaktyce: 7 grup miało zajęcia w Gorzowie Wielkopolskim (70 osób), 4 grupy w Zielonej Górze (40 osób);
- szkolenie Komputer w edukacji wczesnoszkolnej: 4 grupy w Gorzowie Wielkopolskim (40 osób), 4 grupy w Zielonej Górze (40 osób).
Interesujących danych dostarczyły wyniki ankiety ex-ante, która była przeprowadzana na początku każdego szkolenia. Jej zadaniem było zdiagnozowanie:
- danych osobowych na temat beneficjenta;
- czynników motywujących do udziału w szkoleniu;
- pozycji zawodowej beneficjenta;
- zdolności w kontaktach międzyludzkich;
- samooceny beneficjenta;
- umiejętności w zakresie objętym szkoleniem.
W szkoleniach w Gorzowie Wielkopolskim i Zielonej Górze w sumie wzięło udział 176 kobiet i 14 mężczyzn. 152 ankietowanych nauczycieli wywodzi się z miast, natomiast 38 z lubuskich terenów wiejskich. W szkoleniu Komputer w edukacji wczesnoszkolnej uczestniczyło 80 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, w tym 1 logopeda, 1 nauczyciel plastyku, 1 nauczyciel wspomagający, 1 nauczyciel świetlicy. W szkoleniu Multimedia w dydaktyce uczestniczyło 110 nauczycieli następujących przedmiotów:
- 2 logopedzi
- 4 nauczycieli/ki informatyki
- 2 nauczycieli/ki świetlicy
- 1 psycholog
- 2 pedagogów
- 1 nauczyciel/ka przysposobienia do pracy
- 14 nauczycieli/ek języka angielskiego
- 6 nauczycieli/ek języka niemieckiego
- 4 nauczycieli/ki religii
- 17 nauczycieli/ek języka polskiego
- 5 nauczycieli/ek plastyki
- 4 nauczycieli/ek biologii
- 11 nauczycieli/ek matematyki
- 8 nauczycieli/ek historii
- 2 nauczycieli/ki geografii
- 1 nauczyciel/ka wiedzy o kulturze
- 1 nauczyciel/ka podstaw elektrotechniki
- 7 nauczycieli/ek przyrody
- 1 nauczyciel/ka chemii
- 10 nauczycieli/ek edukacji wczesnoszkolnej
- 2 nauczycieli bibliotekarzy
- 1 socjoterapeuta
- 2 nauczycieli/ki wychowania fizycznego
- 1 nauczyciel/ka edukacji dla bezpieczeństwa
- 1 nauczyciel/ka wspomagający/a.
- Wskazani nauczyciele pracują na różnych etapach kształcenia:
- szkoła podstawowa klasy I-III - 91 nauczycieli/ek
- szkoła podstawowa klasy IV-VI – 56 nauczycieli/ek
- gimnazjum - 25 nauczycieli/ek
- szkoła ponadgimnazjalna - 18 nauczycieli/ek.
- W przeważającej części osoby uczestniczące w szkoleniach to nauczyciele z następującym stażem pracy:
- 1-3 lata - 4 nauczycieli/ki
- 4-6 lat - 17 nauczycieli/ek
- 7-10 lat - 27 nauczycieli/ek
- 11 i powyżej - 142 nauczycieli/ki
Ponad 100 ankietowanych nauczycieli/ek ukończyło w latach 2009-2011 szkolenia w zakresie technologii informacyjno-komunikacyjnej (103 nauczycieli/ki – w 1-3 szkoleniach, 6 nauczycieli/ek – w 4 i więcej szkoleniach), natomiast 81 nauczycieli/ek stwierdziło, że nie uczestniczyło w żadnym szkoleniu we wskazanym obszarze tematycznym. Do udziału w szkoleniu Komputer w edukacji wczesnoszkolnej beneficjentów ostatecznych motywowały następujące czynniki:
- chęć podwyższenia (uzupełnienia) dotychczasowych umiejętności w zakresie TIK - 67 nauczycieli/ek;
- uzyskanie wiedzy umożliwiającej wykonywanie pracy w atrakcyjny sposób - 55 nauczycieli/ek;
- potrzeba wzbogacenia własnego warsztatu pracy o ciekawe materiały dydaktyczne - 48 nauczycieli/ek;
- chęć nawiązania kontaktów z innymi nauczycielami o podobnych zainteresowaniach zawodowych – 10 nauczycieli/ek;
- inne czynniki, np. potrzeba obsługi komputera, poznanie excela - 4 nauczycieli/ki. Uwaga! Ankietowani mogli wskazać jednocześnie kilka czynników.
Do udziału w szkoleniu Multimedia w dydaktyce beneficjentów ostatecznych motywowało równomiernie kilka czynników:
- chęć podwyższenia (uzupełnienia) dotychczasowych umiejętności w zakresie TIK - 90 nauczycieli/ek;
- uzyskanie wiedzy umożliwiającej wykonywanie pracy w atrakcyjny sposób - 78 nauczycieli/ek;
- potrzeba wzbogacenia własnego warsztatu pracy o ciekawe materiały dydaktyczne – 71 nauczycieli/ek;
- chęć nawiązania kontaktów z innymi nauczycielami o podobnych zainteresowaniach zawodowych - 8 nauczycieli/ek. Nie pojawiło się ani jedno wskazanie innych czynników. I w tej grupie nauczyciele/ki mogli/ły wskazać jednocześnie kilka czynników.
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny w Gorzowie Wielkopolskim
fax: (95) 721 61 12; e-mail: wom@womgorz.edu.pl